Jak często Polacy korzystają z e-sklepów i na co zwracają uwagę podczas zakupów? Przedstawiamy najważniejsze dane z raportu E-commerce w Polsce 2020, wydanego w marcu tego roku przez grupę Gemius.
Polski rynek e-commerce rozwija się przez ostatnie lata bardzo prężnie. Pandemia, choć dla większości jest niezwykle trudnym czasem, to dla sprzedaży internetowej stanowi nie lada okazję. Analiza rynku pokazuje, że konsumenci ze względu na zmianę trybu życia otworzyli się na nowe rozwiązania zakupowe i wygodniejsze kanały dostaw.
Zamknięcie stacjonarnych sklepów i radykalna zmiana trybu życia milionów konsumentów przyspieszyły w e-handlu to, co i tak postępowało – zdecydowany wzrost zainteresowania zakupami on-line i bezpiecznymi dostawami - mówi Rafał Brzoska, założyciel InPost.
W marcu 2020 grupa Gemius wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej wydały raport E-commerce w Polsce 2020 prezentujący najważniejsze trendy konsumenckie na rynku od początku 2020 roku. W badaniu wzięło udział 1544 internautów w wieku 15+.
Kto w Polsce kupuje online?
Liczba osób kupujących online stale rośnie. W stosunku do 2019 roku liczba ta wzrosła o 11 punktów procentowych. Obecnie aż 73% badanych korzysta z e-sklepów. Spośród tej grupy 51% stanowią kobiety. Zakupy online cieszą się zainteresowaniem wśród osób w średnim wieku, w szczególności między 35 a 49 rokiem życia (32%). Większość stanowią osoby mieszkające w największych miastach (30%).
Co kupujemy w e-sklepach i ile wydajemy?
Najpopularniejszymi kategoriami produktów dostępnych na wirtualnych półkach sklepowych są: odzież i akcesoria, obuwie, kosmetyki, płyty, książki i filmy oraz bilety do kin lub teatru. Z kolei najmniejszą popularnością cieszą się produkty z takich kategorii, jak artykuły dla kolekcjonerów, oprogramowanie komputerowe czy materiały budowlane.
Zainteresowanie tymi kategoriami wśród e-konsumentów przyczyniło się do dynamicznego wzrostu liczby e-sklepów. Według danych platformy Shoper, oferującej oprogramowanie dla sklepów online, tylko w kwietniu 2020 ich liczba wzrosła o 137% w stosunku do kwietnia 2019. Dodatkowo sklepy działające na platformie odnotowały wzrost liczby transakcji o 119% i ich wartość o 122%.
Rosnące zainteresowanie zakupami online i szeroki zakres ofert e-sklepów zachęca do zwiększenia wydatków na poszczególne kategorie produktów. Według raportu miesięcznie wydajemy najwięcej na obuwie, kosmetyki, artykuły spożywcze i odzież.
Dlaczego kupujemy?
Zakupy online mają niewątpliwie wiele zalet. Polscy e-konsumenci cenią sobie przede wszystkim:
- całodobową dostępność - 82%
- wygodę rozumianą jako brak konieczności jechania do sklepu - 78%
- nieograniczony czas na wybór poszukiwanego produktu - 72%
- ceny, które w sklepach online są atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych - 56%
- zniżki dla e-konsumentów - 47%
- niskie koszty dostawy - 57%
Liczba Polaków kupujących przez Internet sukcesywnie rośnie. Obecnie ponad połowa internautów deklaruje, że robi zakupy w sieci. Oprócz kilku oczywistych czynników, takich jak wygoda, dostępność 24/7 czy szerokość oferty, wpływ na ciągły wzrost zainteresowania zakupami online ma także proces płatności, który jest nieodłącznym elementem doświadczenia zakupowego - mówi Magda Grablewska, Marketing Manager Przelewy 24.
52% kupujących online uważa możliwość darmowego odesłania towaru kurierem za najbardziej zachęcający impuls do zakupów online, a 45% badanych preferuje wysyłkę poprzez paczkomat.
Innym istotnym elementem zachęcającym do kupna online są oferowane formy płatności. Wśród młodych dominują: wysyłka za pobraniem, płatność gotówką przy odbiorze oraz płatności mobilne.
Długi czas oczekiwania na dostawę produktu, wysokie koszty dostawy oraz natrętne reklamy produktów wcześniej oglądanych to trzy najczęściej wymieniane sytuacje, które wskazywali badani jako problemy napotkane podczas zakupów online. Kwestie finansowe – niższe ceny produktów i dostawy – a także szybsza dostawa i bezpieczniejsze formy płatności to najczęściej wymieniane elementy, które potencjalnie mogłyby zachęcić osoby nierobiące jeszcze zakupów online do takiej aktywności.
Jakie portale chętnie odwiedzamy?
Z raportu wynika, że znaczna większość kupujących korzysta z polskich e-sklepów - 72%, 30% decyduje się na zakupy na zagranicznych platformach. Polskie platformy cieszą się zainteresowaniem głównie wśród osób w wieku do 34 lat. Z kolei zakupy online na stronach zagranicznych są najbardziej popularne wśród osób najmłodszych.
Mimo rosnącej konkurencji sklepów zagranicznych, Polacy pozostają wierni polskiej platformie Allegro, którą wymienia na pierwszym miejscu 86% badanych. Kolejną najczęściej wymienianą platformą zakupową jest OLX - 40% badanych. Spośród zagranicznych e-sklepów liderem jest AliExpress - wspominany przez 50% badanych.
(...) Kolejna ciekawa liczba dotyczy internautów, którzy kupują w zagranicznych e-sklepach, a jest ich aż 30%. To wskazuje na fakt, że warto wzmocnić działania w kontekście cross-border e-commerce. Istotne jest, aby e-przedsiębiorcy w swoich strategiach działania zakładali od poczatku sprzedaż globalną e-commerce - mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Jakie czynniki są brane pod uwagę przy wyborze sklepu online?
Rosnąca liczba e-sklepów, bogata oferta i liczne promocje mogą utrudniać konsumentom dokonanie najlepszego zakupu. Polscy internauci przed podjęciem decyzji o wyborze sklepu online najczęściej zwracają uwagę kolejno na:
- atrakcyjną cenę produktu (45% kupujących)
- opinie konsumentów o sklepie dostępne w sieci (49% badanych konsumentów)
- niskie koszty dostawy (41%)
- możliwość płatności przy odbiorze (33%)
- czytelna informacja o warunkach dokonywania zwrotu lub reklamacji (26% - kluczowe dla osób w wieku 50+)
- wcześniejsze pozytywne doświadczenia zakupowe (34%)
- oferowane promocje i kody rabatowe
- atrakcyjny wygląd strony internetowej sklepu, regulamin i certyfikaty (popularne wśród młodych)
Z jakich urządzeń korzystamy robiąc zakupy online?
Najpopularniejszym - według raportu - narzędziem jest laptop (80%), głównie ze względu na mobilność oraz dostępny przejrzysty układ witryn internetowych. Drugie miejsce zajmuje smartfon (69%), choć w badaniu wielu konsumentów zwracało uwagę na niedostosowanie widoku strony www do ekranu (wskazane przez 45% badanych) oraz niewygodne formularze konieczne przy dokonywaniu zakupów. Jedynie grupa młodych osób zwróciła dodatkowo uwagę na skomplikowane płatności mobilne i ryzyko z nimi związane.
Zamieszczone w artykule wykresy i cytaty pochodzą z raportu. Cały tekst dostępny jest na stronie gemius.pl.