domena publiczna
Obchody Światowego Dnia Oszczędzania

Historia ustanowienia 31 października Światowym Dniem Oszczędzania sięga początków ubiegłego stulecia. Wtedy to podczas posiedzenia Pierwszego Międzynarodowego Kongresu Kas Oszczędnościowych w Mediolanie przedstawiciele banków z 29 państw zdecydowali, aby dzień 31 października dedykować idei oszczędzania. Celem inicjatywy było uświadomienie ludziom z całego świata, jak ważne dla gospodarki i dla każdego konsumenta jest oszczędzanie.

Koncepcja Światowego Dnia Oszczędzania spotkała się z życzliwym przyjęciem do tego stopnia, że w Niemczech w latach pięćdziesiątych narodził się symbol owej idei, który szybko zyskał popularność również w Austrii. Stała się nim sympatyczna postać nazywana „Sparefroh”, co można przetłumaczyć, jako „Szczęśliwy Oszczędzający”. Ludzik zamiast tułowia miał monetę, a na głowie – szpiczastą czerwoną czapeczkę. Promował w reklamach kulturę oszczędzania. Nie utożsamiał się jednak z odkładaniem pieniędzy na tzw. czarną godzinę, ale promował styl życia, który dzięki racjonalnemu gospodarowaniu budżetem pozwalać miał na pokrycie wszystkich potrzeb. Największą popularność „Sparefroh” przeżywał w okresie „cudu gospodarczego” w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Ten sympatyczny ludzik nie tylko na długi czas zagościł w świadomości konsumentów jako symbol oszczędzania, ale także zadomowił się w codziennym języku, stając się synonimem kogoś oszczędnego i gospodarnego. Co ciekawe, gdy „Sparefroh” pojawił się w reklamie ponownie, po dwudziestu latach nieobecności, ponad 80% pytanych ludzi bezbłędnie rozpoznawało w nim dawny symbol.

Do dziś każdy kraj celebruje 31 października na swój sposób. Wspólnym mianownikiem obchodów prowadzonych wspólnie przez banki i inne organizacje są działania edukacyjne podnoszące poziom edukacji finansowej w społeczeństwie. Kierowane są one zarówno do dorosłych, jak i młodzieży. Cennym ich uzupełnieniem są publikowane w tym okresie rozmaite badania opinii publicznej pokazujące stałe tendencje oraz zachodzące zmiany w postawach społecznych wobec problematyki oszczędzania. W Polsce od drugiej edycji projektu "Tydzień dla Oszczędzania" publikowane są wyniki badań "Postawy Polaków wobec oszczędzania", które opisują trendy i style zarządzania finansami osobistymi polskich konsumentów.